L’associazione Utopia Rossa lavora e lotta per l’unità dei movimenti rivoluzionari di tutto il mondo in una nuova internazionale: la Quinta. Al suo interno convivono felicemente – con un progetto internazionalista e princìpi di etica politica – persone di provenienza marxista e libertaria, anarcocomunista, situazionista, femminista, trotskista, guevarista, leninista, credente e atea, oltre a liberi pensatori. Non succedeva dai tempi della Prima internazionale.

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venerdì 16 settembre 2022

WITH THE RESISTANCE OF THE UKRAINIAN PEOPLE FOR ITS VICTORY AGAINST THE AGGRESSION

MULTILINGUE: ENGLISH - ESPAÑOL - ITALIANO - FRANÇAIS - POLSKI - BRASILEIRO - УКРАЇНСЬКА - DEUTSCH - ΕΛΛΗΝΙΚΆ - NEDERLANDS - SUOMI - SVENSKA - PORTUGUÊS


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(utopiarossa.blogspot.com)


46 countries or nationalities/ países o nacionalidades/ pays ou nationalités


Signatures up to know

(Argentina) Horacio Tarcus, Beatriz Sarlo, Vera Carnovale, Laura Fernández Cordero, Martín Baña, Alejandro Galliano, Maristella Svampa, Pablo Stefanoni, Pablo Alabarces, Carlos Altamirano, Carlos Penelas, Mariano Schuster, Abel Gilbert, Alejandro Katz, Horacio Ricardo Silva, Karina Jannello, Adrián Gorelik, Hugo Vezzetti, Patricia Collado, Laura Klein, Ernesto Manzanares, Julio Cesar Neffa, María Cecilia Trionfetti, Jorgelina Di Iorio, Carlos A. Suárez, Juan Carlos Giordano, Mónica Schottahuer, Graciela Calderón, Noelia Aguero, Blanca López, Mercedes De Mendietta, Pablo Almeida, Mercedes Trimarchi, Rubén Pollo Sobrero, Angélica Lagunas, Mercedes Petit, Susana Muhlmann, Alberto Bonnet

(Australia) Susan Kippax, Michael Edwards, Michael Karadjis, Federico Fuentes, Tamara Krawchenko, Alex Wodak, Alexander Johnson, Ric Day, Kay Wilhelm

(বাংলাদেশ [Bāṃlādeś (Bangladesh)]) Badrul Alam, Shamsun Nahar Khan Doli, Omoli Kisku, Bangladesh Krishok FederationBangladesh Kishani SabhaBangladesh Adivasi Samiti

(Belgique-Belgien) Jean Vogel, Laurent Vogel, Daniel Tanuro, Thomas Weyts

(Brasil) Maria Elisa Cevasco, Vanessa Oliveira, Fernanda Melchionna, Sâmia Bomfim, Vivi Reis, Luciana Genro, Roberto Robaina, Israel Dutra, Pedro Fuentes, Bruno Magalhães, Nara Machado, Robert Ponge, Rosangela Gaze, Luiz Carlos Fadel de Vasconcellos, René Mendes, Fernanda Giannasi, Élena Mazzeo, Ana Maria Giannasi, Eliezer João de Souza, José Marçal Jackson Filho, Adriano Dias, Babá, Barbará Sinedino, Bruno da Rosa, Bernarda Thailana Ferreira Gomes, Cindy Fucidji Ishida, Diego Vitello, Felipe Melo dos Santos, João Santiago, Joice Siqueira de Souza, Lucas Schlabendorff, Laís Brandão Sathler, Mariza das Mercês dos Santos, Natalia Granato, Pedro Rosa, Rosi Messias, Valdenice Pinheiro Ribeiro, Alessandra Primo, Carlos Abreu Mendez, Daniela Possedon, Maria Tereza Zatti

(Canada) Jeffery R. Webber, Peter McLaren, Richard Fidler, Vida Cuadra, Nissim Mannathukkaren

(Catalunya) Alfons Bech, Jonas Nilson, Cristina Mas, Isarn Pardes, Esther del Alcázar, Margarita Olalla, Cristina Darriba, Marc del Alcázar

(Chile) Patricio Calderón, Manuel Sepulveda Calderón, Haroldo Dilla Alfonso, Jonathan Ríos, Javiera Munita, Permizoo Javier Ayarza, Bastián Guzmán, Claudio Jedlicki

(Colombia) Jairo Ernesto Luna García, Óscar Gallo

(Cuba) Julio César Guanche, Samuel Farber, Alina Barbara López Hernández, Ivette García González, Mario Juan Valdés Navia, Mauricio de Miranda Parrondo

(Cymru[Wales]) Geoff Ryan

(Deutschland) Harald Etzbach, Eva Gelinsky, Lars Steinau, Sascha Schlenzig, Anna Sailer, Francisco Simon

(Ecuador) Marc Saint-Upery

(Éire-IrelandJames Monaghan, John D. Meeham

(Ελλάδα[Greece]) Pantelis Afthinos,  Tassos Anastassiadis, Elea Foster,  Dimitris Hilaris,  Dimitris Karellas, Yannis Konias, Kostas Kousiantas, Moisis Litsis, Zetta Melambianaki, Sonia Mitralia,  Yorgos Mitralias, Louiza Mizan,  Athena Moss,  Giannis Papadimitriou, Spyros Staveris, Manthos Tavoularis,  Sissy Vovou, Riki van Boeschoten, Theodoros Benakis, Theodoros Tsikas

(España) Jaime Pastor Verdú, Francesc Matas, Luis M. Sáenz, Ángel Rebollar López, Carmen San José Pérez, Pablo Francescutti, Jesús Jaen Urueña, Bohdan Krawchenko, Javier Cordón Cordón, Juan Manuel Vera, María Teresa Martínez Alcolea, Manuel Pozuelo, Margarita Díaz Pérez, Lucía Castellanos Marcos, Miguel Ángel Rodríguez Lorite, Francisco Javier Caballero Campos, Miguel Capapey, José Antonio Pérez Tapia, María Menéndez, Enrique del Olmo García

(Euskal Herria) Joxe Iriarte «Bikila», Jesus Uzkudun Illarramendi, Marcelino Fraile, Josu Egireun

(France) Michel Antony, Michael Löwy, Richard Neuville, Dardo Scavino, Jean Puyade, Christian Mahieux, Patrick Silberstein, Robi Morder, Mariana Sanchez, Hélène Roux, Elisa Moros, Catherine Samary, Pierre Pelan, Patrick Le Trehondat, Sylvain Silberstein, Romain Descottes, Francis Sitel, Armand Creus, Jean-Paul Bruckert, Eva Roussel, Irène Paillard, Stefan Bekier, John Barzman, Laurence Boffet, Nara Caldera, Hortensia Ines, Julien Troccaz, Jan Malewski, Vincent Présumey, Julien Salingue, Michel Lanson, Franck Gaudichaud, Didier Epsztajn, Patrick Farbiaz, Denis Paillard, Josette Trat, Richard Walter, Claude Deleville, Georges Sarda, Geneviève Dreyfus-Armand, Marc Daniel Lévy, Ludivine Bantigny, Bruno Groppo, Vincent Bruand, Alexis Cukier, Olivier Besancenot, Frank Mintz, Bruno Della Sudda, Yohann Douhet, Christian Varin, Christian Gourdet, Hugues Joscaud, Donato Pascale, Bea Whitaker, Florence Marin, Jacky Assoun, Bernard Fischer, Eva Blumenfeld, Pierre Rousset, Jean Malifaud, Antoine Malamoud, Catherine Hollard, Daniel Guerrier, Michel Picquart

(India) Jairus Banaji, Rohini Hensman, Kavita Krishnan, Ammu Abraham, Aditya Nigam, Sujeet Bhatt,Tanika Sarkar, Achin Vanaik, T.M. Krishna, Angshuman Choudhury, Nityanand Jayaraman, Navsharan Kaur, Vani Subramanian, Shuddhabrata Sengupta, Suraj Gogoi, Anwar Sadat, J. Devika, Nivedita Menon, Sonia Jabbar, Pamela Philippose, K. Kalpana, Shubha Chacko, Shubhra Nagalia, Anita Dube, Parnal Chirmuley, Rituraj Kalita, Sindhuja Shankaran, Arundhati Ghosh, Radhika Krishnan, Prerna Gautam, T.G. Ajay, Gargi Sen, Vishwa Deepak, Om Prasad, Sajjad Kargili, Anand Kundaji, P. Rohini Rajasekaran, Sumit Sarkar, Abhijit Pathak, Ashima Roy Chowdhury, Ajit Patil, Aashita Dawer, Soumya Datta, Chayanika Shah

(Italia) Antonella Marazzi, Roberto Massari, Michele Nobile, Riccardo Bellofiore, Oreste Scalzone, Laris Massari, Giorgio Amico, Andrea Furlan, Giovanna Vertova, Liben Massari, Dario Giansanti, Cinzia Nachira, Anna Della Ragione, Walter Baldo C., Andrea Coveri, Marco Noris, Brunello Mantelli, Gustavo Rinaldi, Debora Trevisi, Daria Lucca, Alessandro Stiglitz, Francesco Brusa, Luigi Ficarra, Rossana Fatighenti, Piero Maestri, Domenico De Stradis, Adriana Scalella, Mauro Giovannini, Gabriella Spigarelli

(Luxembourg) Murray Smith 

(México) Rafael Mondragón, Manuel Aguilar Mora, Ismael Contreras, Jaime González, Alvaro Vázquez, José Juan Grijalva, Luis Martínez Andrade, Ivett Montalván, Gabriel Roel, Joel Ortega Juárez, Alberto Hijar, Jorge Meléndez, Alejandro Gálvez Cancino, Teresa Juárez Bustos, Linda Ávila, José Atenco, Raymundo Hernández, Alberto Escalante, Guadalupe Aguilar Madrid, Cuauhtémoc Arturo Juárez Pérez, Jesús Alberto Valdés, María Guadalupe Hernández Bravo, María Isabel Cons, Ana Laura Hernández Vázquez, Adán Valencia Córdova, Enrique Alfredo Duarte Rodríguez, María Rosario Quiroz Esquer, Mary Cruz Juárez Ramírez, Ramón Espinoza, Armando Chaguaceda, Carlos Ezequiel Hernández, Marco Aurelio Palma Apodaca, José Martínez Cruz, Jesús Alberto Valdés, Virginia Barajas Jacinto, Alexis Jovan Aguilera Guillén, Ana María López Rodríguez, Marco Antonio Fonseca, Rafael Álfaro Velasco, María de los Ángeles Márquez

(Nederland) Jan Lust

(Norge) Anders Ekeland, Karsten V. Johansen, Per Lorentzen

(Österreich) Christian Zeller

(PakistanFarooq Tariq, Haqooq Khalq Party Pakistan

(Panama) Ligia Arreaga

(Perú) Hugo Blanco, José-Carlos Mariátegui Ezeta

(Polska) Zbigniew M. Kowalewski, Katarzyna Bielińska, Stefan Zgliczyński, Michał Siermiński, Szymon Martys, Paweł Szelegieniec, Artur Maroń, Jacek Drozda, Paweł Michał Bartolik, Michał Kozłowski, Ewa Majewska, Lech Nijakowski, Piotr Szumlewicz, Zofia Malisz, Łukasz Ostrowski, Rudolf Dettlaff, Sebastian Słowiński, Elżbieta Siermińska, Andrzej Leder, Benedykt O'Connor, Zuzanna Antonowicz, Karolina Kulpa, Łukasz Stylec, Włodzimierz Lengauer, Maciej Kurpiewski, Magdalena Środa, Adam Bicz, Miron Zblewski, Anna Tracz, Agnieszka Lasota, Jan Niemiec, Karolina Lewanowicz, Michał Jakubowski, Anna Sołtysiak, Aleksandra Kiełtyka, Robert Dettlaff, Adrianna Michno, Michał Sokolski, Joanna Wójcik, Aleksander Żerelik, Eliza Mazan, Rafał Majka

(Portugal) Gil García, Renata Cambra, João Pascoal

(Puerto Rico)Carlos Pabón Ortega, Nylca Muñoz

(Québec) Marc Bonhomme

(Россuя[Rossija]) Ilya Budraitskis, Alexander Bikbov

(საქართველო [Sakartvelo(Georgia)]) Maia Barkaia

(Scotland) Iain Gault, ecosocialist.scot, Mike Picken, Allan Armstrong

(ශ්රී ලංකාஇலங்கை [Śrī Laṅkā, Ilaṅkai]) Dharmasiri Lankapeli

(Suisse-Schweiz-Svizzera) Stefanie Prezioso, Jean Batou, Jean-Michel Dolivo, Hadrien Buclin, Pino Sergi, Janick Schaufelbuehl, Pierre Vanek, Adrian Zimmermann, Joseph Daher, Angelica Lepori, Gabriella Lima, Alexis Michoud, Matteo Pronzini, Dan Gallin, Karl Grünberg, Gitanjali Chaturvedi, Alain Gonthier, Jacqueline Heinen, Sébastien Guex

(Suomi) Nina Veikkolainen, Marcello Ganassini

(SverigeUkraina-Solidaritet Sverige, John Andersson, Anders Svensson, Benny Åsman, Bodil Carlsson, Carl T. Ek, Jan Czajkowski, Jan Hägglöf, Kenneth Lewis, Martin Fahlgren, Mats Törngren, Sarah Philipson, Ulf Albihn

(‏تونس)‎ [Tunis]) Santiago Alba Rico

(Türkiye) Oktay Çelik, Görkem Duru, Atakan Çiftçi, Muhittin Karkın, Sedat Durel

(Україна[Ukraïna]) Hanna Perekhoda, Vladislav Starodubtsev, Taras Bilous, Denys Gorbach, Daria Saburova, Andrij Zdorov, Oleksandr Kravchuk, Serhii Ishchenko

(United Kingdom) Alessandra Mezzadri, Gilbert Achcar, Max Civino, Michael Tucker, Christopher Ford, Paul Crofts, Roland Rance, Simon Pirani, Marko Bojcun, Corinna Lotz, Robbie Griffiths, Paul Feldman, Simon Pearson, Ian Parker, Karol Florek, Sacha Ismail, John Game, Pablo Mukherjee, Aditya Sarkar, Fred Leplat, Andria Efthimiou-Mordaunt

(United States) Scott Carter, Linda Allegro, Dan La Botz, Sherry Baron, Nancy Holmstrom, Stephen R. Shalom, Tom Harrison, John Reimann, Sandra McGee Deutsch, Jason Schulman, Alex Chis, Claudette Bégin, Peter Hudis, Suzi Weissman, Robert Brenner, Charles Post, Sam Friedman, Eric Poulos, Ashley Smith, Phil Gasper, Andrew Pollack, Marion Munk, Glenn Allen, Mel Bienenfeld, Aaron Amaral, Jack M. Bloom, Kit Lyons, Gary Holloway, David McCullough, Franklin Dmitryev, David Finkel, Howie Hawkins, William Keach, Avery Wear, Roberta Batorsky, Wendy Thompson, Joel Geier, Carmelo Mesa-Lago, Brian Douglas Blassingame, Joel Jordan, Sohini Sarkar, Bruce Trigg, David Turpin, Enzo Traverso, David Perlman

(Uruguay) Gerardo Garay, Gerardo Caetano, Fernando Errandonea, Ana Campo

(Venezuela) Stalin Pérez Borges,Orlando Chirino, José Bodas, Miguel Ángel Hernández

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As in the days of the Vietnamese people's liberation struggle, we have always been on the side of the oppressed and aggressed peoples, whether by the United States (and its NATO allies) or by the USSR (and its Warsaw Pact allies).
We are aware that, crossing the various oceans and continents, the struggle for national and social liberation of peoples is unique and global.
We have never accepted, and we will never accept, that any power, or any military bloc, can prevent a people from deciding its own future, in opposition to the right of peoples to their national self-determination.
For these reasons, we stand with the Resistance of the Ukrainian people against the aggression of Russian imperialism and its attempt to rebuild the Tsarist and then Soviet Empire.
As with other national liberation struggles, our solidarity with the people of Ukraine is unconditional and independent of any judgment on their political leadership, because it is solely up to Ukraine and Ukrainians to decide the future of their country.
It is also incumbent upon the people of Ukraine to decide to continue the war for national independence and to specify the terms of peace with the aggressor.
The effective Ukrainian Resistance in the face of the invasion of the Russian superpower undoubtedly demonstrates the strength of the moral factor, and the direction that the will of the people is going, refuting the almost racist theories that make Ukrainians a mere toy in the hands of NATO. In this sense we can on the contrary say that the Ukrainian people have already won morally and politically. The military victory, which we obviously support, will be more difficult to achieve.
The war wanted by Putin's semi-dictatorial regime:
- Is an aggression against the lives of Ukrainian citizens and against the independence of the Ukrainian people;
- Is an aggression against Russian citizen-soldiers of all nationalities, sent to the slaughterhouse and to crush Ukrainians, for the sole purpose of strengthening the Russian domestic political regime and capitalism;
- Is a threat of imperialism and Great Russian nationalism to all post-Soviet republics;
- Is an incentive to other imperial powers to carry out military interventions in the world;
- It has already had the effect of strengthening and expanding NATO, and of multiplying the military expenditures;
- Is an incentive for the proliferation of nuclear weapons, while Ukraine had voluntarily ceded to Russia the strategic and tactical nuclear warheads, as well as the carriers, which made it the third largest nuclear power in the world. In exchange, in 1994, Russia pledged to respect Ukraine's integrity and sovereignty. It is the first State in the world (after South Africa) to have achieved nuclear disarmament unilaterally.
 
When the semi-dictatorial Russian nationalist regime, which supports many organizations of the European right, suggests that it wants to "denazify" Ukraine, it is an insult to the victims of the Holocaust, to anti-fascism, and also to the sacrifices of the Soviet peoples in the war against the Third Reich.
 
It cannot be said that this war is a war between imperialisms, because Ukraine is not an imperialist country, but is on the contrary penetrated by Russian and Western capital.
Peace cannot be presented as an agreement between imperialist powers that would divide spheres of influence to the detriment of the peoples.
We cannot simply say "stop the war!", but we must fight for the withdrawal of the invading troops or for their military rout.
 
The people of Ukraine cannot be told "resist!" without recognizing their right to obtain the appropriate weapons for their self-defense, where and how they can.
There can be no equidistance between the Resistance of a people and the aggressor.
 
For this we demand the maximum solidarity, moral and material, with the Resistance of the Ukrainian people against Putin's imperialist invasion. We ask for solidarity with those in Russia who oppose the war by risking many years in prison and with those Russian soldiers who refuse to continue fighting their Ukrainian brothers.
 
In addition to local initiatives of solidarity with the people of Ukraine, we propose that a World Day of Solidarity with the Ukrainian Resistance be promulgated, as happened for the liberation struggle of Vietnam and against the imperialist aggression of Iraq.
 
On the basis of our Declaration, we join the initiative of the European Network in Solidarity with Ukraine(ENSU)



ESPAÑOL

CON LA RESISTENCIA DEL PUEBLO UCRANIANO

POR SU VICTORIA CONTRA LA AGRESIÓN


Como en la época de la lucha de liberación del pueblo vietnamita, siempre hemos estado del lado de los pueblos oprimidos o agredidos, ya fueran los agresores Estados Unidos (y sus aliados de la OTAN) o la URSS (y sus aliados del Pacto de Varsovia).

Somos conscientes de que, atravesando diferentes océanos y continentes, la lucha por la liberación nacional y social de los pueblos es única y global.

Nunca hemos aceptado ni aceptamos ahora que ninguna potencia o bloque militar pueda impedir que un pueblo decida su propio futuro, contrariando el derecho de los pueblos a su libre determinación nacional.

Por estas razones estamos junto a la resistencia del pueblo ucraniano contra la agresión del imperialismo ruso y su intento de reconstruir el antiguo imperio zarista, convertido en soviético.

Al igual que con otras luchas de liberación nacional, nuestra solidaridad con el pueblo de Ucrania es incondicional e independiente de cualquier juicio sobre su dirección política, ya que corresponde únicamente a los ucranianos y ucranianas decidir el futuro de su país.

Del mismo modo, depende únicamente del pueblo de Ucrania decidir si continúa la guerra por la independencia nacional y los términos de la paz con el agresor.

La efectiva resistencia ucraniana a la invasión de la superpotencia rusa demuestra sin duda la fuerza del factor moral y cuál es la voluntad del pueblo, frente a esas teorías para-racistas que hacen de los ucranianos un juguete en manos de la OTAN. En este sentido podemos decir en cambio que el pueblo ucraniano ya ha ganado moral y políticamente. Por otro lado, la victoria militar que obviamente apoyamos será más difícil.

 

La guerra querida por el régimen semidictatorial de Putin:

- es una agresión contra la vida de los ciudadanos ucranianos y contra la independencia del pueblo ucraniano;

- es una agresión contra ciudadanos-soldados rusos de todas las nacionalidades, enviados al matadero y sacrificados para fortalecer el régimen político interno y el capitalismo ruso;

- es una amenaza del imperialismo y del nacionalismo gran ruso para todas las repúblicas postsoviéticas;

- es una incitación a las demás potencias imperiales a realizar intervenciones militares en el mundo;

- ya ha tenido el efecto de fortalecer y ampliar la OTAN, aumentando el gasto militar;

- es una incitación a la proliferación de armas nucleares, ya que Ucrania había cedido voluntariamente ojivas estratégicas y tácticas a Rusia, y los portaaviones que la convertían en la tercera potencia nuclear del mundo. A cambio, en 1994 Rusia se comprometió a respetar la integridad y soberanía de Ucrania. Fue el primer estado en el mundo (después de Sudáfrica) en implementar un desarme nuclear unilateral.

 

Que el régimen semidictatorial nacionalista ruso, partidario de muchas organizaciones de la derecha europea, pretenda “desnazificar” Ucrania es un insulto a las víctimas del Holocausto, al antifascismo, al sacrificio de los propios pueblos soviéticos en la guerra contra el Tercer Reich.

No se puede decir que esta es una guerra entre imperialismos, porque Ucrania no es un país imperialista sino que está penetrado tanto por por el capital ruso como por el occidental.

La paz no puede entenderse como un acuerdo entre potencias imperialistas que divide esferas de influencia por encima de los pueblos.

No podemos decir simplemente “alto a la guerra”, sino que debemos luchar por la retirada de las tropas invasoras o su derrota militar.

¡No se puede decir que el pueblo de Ucrania "resista!" sin reconocer el derecho a procurarse las armas adecuadas para su legítima defensa, dónde y cómo pueda.

No puede haber equidistancia entre la resistencia de un pueblo y el agresor.

 

Por eso pedimos la máxima solidaridad ideal y material con la resistencia del pueblo ucraniano contra la invasión imperialista de Putin. Pedimos solidaridad con aquellos en Rusia que se oponen a la guerra arriesgándose a pasar muchos años en prisión y con aquellos soldados rusos que se niegan a seguir luchando contra sus hermanos ucranianos.

 

Además de las iniciativas locales de solidaridad con el pueblo de Ucrania, proponemos llegar a un Día mundial de solidaridad con la Resistencia Ucraniana, como ya lo fue para la lucha de liberación en Vietnam y contra la agresión imperialista en Irak.

 

Sobre la base de nuestra Declaración, nos adherimos a la iniciativa de la Red Europea de Solidaridad con Ucrania y contra la guerra (ENSU).



 ITALIANO


CON LA RESISTENZA DEL POPOLO UCRAINO

PER LA SUA VITTORIA CONTRO L’AGGRESSIONE

 

Come all’epoca della lotta di liberazione del popolo vietnamita, siamo sempre stati dalla parte dei popoli oppressi o aggrediti, sia che gli aggressori fossero gli Usa (e i loro alleati della Nato) o l’Urss (e i suoi alleati del Patto di Varsavia).  

Siamo consapevoli che, varcando oceani e continenti diversi, la lotta di liberazione nazionale e sociale dei popoli è unica e mondiale.  

Non abbiamo mai accettato né accettiamo ora che una qualsiasi potenza o blocco militare possa impedire a un popolo di decidere del proprio futuro, in contrasto con il diritto dei popoli all’autodeterminazione nazionale. 

Per questi motivi siamo a fianco della Resistenza del popolo ucraino contro l’aggressione dell’imperialismo russo e il suo tentativo di ricostruire l’Impero zarista, divenuto poi sovietico

Come per le altre lotte di liberazione nazionale, la nostra solidarietà con il popolo dell’Ucraina è senza condizioni e prescinde dal giudizio sulla sua direzione politica, poiché spetta unicamente alle ucraine e agli ucraini decidere del futuro del loro Paese. 

Così come spetta solo al popolo dell’Ucraina decidere se continuare la guerra per l’indipendenza nazionale e i termini della pace con l’aggressore.

L’efficace Resistenza ucraina all’invasione della superpotenza russa dimostra senza alcun dubbio la forza del fattore morale e quale sia la volontà del popolo, contro quelle teorie pararazziste che fanno degli ucraini solo un giocattolo in mano della Nato. In questo senso possiamo dire invece che il popolo ucraino ha già vinto moralmente e politicamente. Più difficile sarà invece la vittoria anche militare che noi ovviamente sosteniamo. 

La guerra voluta dal regime semidittatoriale di Putin: 

- è un’aggressione contro le vite dei cittadini ucraini e contro l’indipendenza del popolo ucraino;

- è un’aggressione contro i cittadini-soldati russi d’ogni nazionalità, mandati al macello e a macellare per rafforzare il regime politico interno e il capitalismo russo;

- è una minaccia dell’imperialismo e del nazionalismo granderusso a tutte le Repubbliche post-sovietiche; 

- è un incitamento alle altre potenze imperiali ad attuare interventi militari nel mondo;

- ha già avuto l’effetto di rafforzare ed estendere la Nato, facendo aumentare le spese militari; 

- è un incitamento alla proliferazione dell’arma nucleare, in quanto l’Ucraina aveva volontariamente ceduto alla Russia le testate strategiche e tattiche, e i vettori che ne facevano la terza potenza nucleare mondiale. In cambio, nel 1994 la Russia si era impegnata a rispettare l’integrità e la sovranità dell’Ucraina. Questa è il primo Stato al mondo (dopo il Sudafrica) ad aver attuato il disarmo nucleare unilaterale.  

 

Che il regime semidittatoriale nazionalista russo, sostenitore di molte organizzazioni della destra europea, intenda «denazificare» l’Ucraina è un insulto alle vittime dell’Olocausto, all’antifascismo, al sacrificio degli stessi popoli sovietici nella guerra contro il Terzo Reich

Non si può dire che questa sia una guerra tra imperialismi, perché l’Ucraina non è un Paese imperialista ma è penetrato dal capitale russo e occidentale. 

Non si può intendere la pace come accordo tra potenze imperialistiche che si spartiscono sfere d’influenza alle spalle dei popoli. 

Non si può dire semplicemente «fermate la guerra», ma si deve lottare peril ritiro delle truppe d’invasione oppure la loro sconfitta militare

Non si può dire al popolo dell’Ucraina «resistete!» senza riconoscergli il diritto di procurarsi le armi adeguate alla sua autodifesa dove e come può

Non vi può essere equidistanza fra la Resistenza di un popolo e l’aggressore. 

Per questo chiediamo la massima solidarietà ideale e materiale con la Resistenza del popolo ucraino contro l’invasione imperialista di Putin. Chiediamo solidarietà a chi in Russia si oppone alla guerra rischiando molti anni di carcere e a quei soldati russi che rifiutano di continuare a combattere i fratelli ucraini.

 

Oltre a iniziative locali di solidarietà con il popolo dell’Ucraina proponiamo che si arrivi a una giornata mondiale di solidarietà con la Resistenza ucraina, come già fu per la lotta di liberazione del Vietnam e contro l’aggressione imperialista all’Iraq.

 

Sulla base di questa nostra Dichiarazione aderiamo all’iniziativa dello European Network in Solidarity with Ukraine(ENSU).

 


FRANÇAIS


AVEC LA RÉSISTANCE DU PEUPLE UKRAINIEN

 POUR SA VICTOIRE CONTRE L’AGRESSION


Comme à l’époque de la lutte de libération du peuple vietnamien, nous avons toujours été du côté des peuples opprimés et aggressés, qu’ils le soient par les États-Unis (et leurs alliés de l’OTAN) ou par l’URSS (et ses alliés du Pacte de Varsovie).

Nous sommes conscients que, traversant les divers océans et continents, la lutte de libération nationale et sociale des peuples est unique et mondiale.

Nous n’avons jamais accepté, et nous n’accepterons jamais que n’importe quelle puissance, ou que n’importe quel bloc militaire, puisse empêcher un peuple de décider de son propre futur, en opposition avec le droit des peuples à leur autodétermination nationale.

Pour ces motifs, nous sommes au côté de la Résistance du peuple ukrainien contre l’aggression de l’impérialisme russe et sa tentative de reconstruire l’Empire tsariste, puis soviétique.

Comme pour les autres luttes de libération nationale, notre solidarité avec le peuple de l’Ukraine est inconditionnelle et indépendante de tout jugement sur sa direction politique, parce qu’il revient uniquement à l’Ukraine et aux ukrainiens de dédider du futur de leur pays.

Il incombe également au peuple de l’Ukraine de décider de continuer la guerre pour l’indépendance nationale et de spécifier les termes de la paix avec l’agresseur.

L’efficace Résistance ukrainienne face à l’invasion de la superpuissance russe démontre sans aucun doute la force du facteur moral, et dans quelle direction va la volonté du peuple, en démenti à ces théories quasiment racistes qui font des ukrainiens un simple jouet aux mains de l’OTAN. En ce sens nous pouvons au contraire dire que le peuple ukrainien a déjà vaincu moralement et politiquement. La victoire militaire, qu’évidemment nous soutenons, sera, elle, plus difficile à obtenir.

 

La guerre voulue par le régime semi-dictatorial de Poutine :

-   Est une agression contre les vies des citoyens ukrainiens et contre l’indépendance du peuple ukrainien ;

-   Est une agression contre les citoyens-soldats russes de toute nationalité, envoyés à l’abattoir et pour écraser les ukrainiens, à la seule fin de renforcer le régime politique intérieur et le capitalisme russes ; 

-   Est une menace de l’impérialisme et du nationalisme grand-russe pour toutes les Républiques post-soviétiques ;

-   Est une incitation aux autres puissances impériales à réaliser des interventions militaires dans le monde ;

-   A déjà eu pour effet de renforcer et d’étendre l’OTAN, et de multiplier les dépenses mitaires ;

-   Est une incitation à la prolifération de l’arme nucléaire, alors que l’Ukraine avait volontairement cédé à la Russie les têtes nucléaires stratégiques et tactiques, ainsi que les porteurs, qui en faisaient la troisième puissance nucléaire mondiale. En échange, en 1994, la Russie s’était engagée à respecter l’intégrité et la souveraineté de l’Ukraine. Celle-ci est le premier État au monde (après l’Afrique du Sud) à avoir réalisé le désarmement nucléaire unilatéralement.

 

Lorsque le régime semi-dictatorial nationaliste russe, soutien de nombreuses organisations de la droite européenne, fait croire qu’il veut “dénazifier” l’Ukraine, c’est une insulte aux victimes de l’holocauste, à l’antifascisme, et également aux sacrifices des peuples soviétiques dans la guerre contre le Troisième Reich.

 

On ne peut pas dire que cette guerre est une guerre entre impérialismes, parce que l’Ukraine n’est pas un pays impérialiste, mais est au contraire pénétré par le capital russe et occidental.

On ne peut pas présenter la paix comme un accord entre puissances impérialistes qui se répartiraient des sphères d’influence au détriment des peuples.

On ne peut pas se contenter de dire simplement “arrêtez la guerre !”, mais on doit lutter pour le retrait des troupes d’invasion ou pour leur déroute militaire.

On ne peut pas dire au peuple d’Ukraine “résistez !” sans lui reconnaître le droit de se procurer les armes adéquates pour son autodéfense, où et comme il peut.

Il ne peut y avoir équidistance entre la Résistance d’un peuple et l’aggresseur.

 

Pour cela nous demandons la maximale solidarité, idéale et matérielle, avec la Résistance du peuple ukrainien contre l’invasion impérialiste de Poutine. Nous demandons la solidarité envers ceux qui en Russie s’opposent à la guerre en risquant beaucoup d’années de prison et à ces soldats russes qui refusent de continuer à combattre leurs frères ukrainiens.

 

En plus des initiatives locales de solidarité avec le peuple d’Ukraine, nous proposons qu’on promulgue une journée mondiale de solidarité avec la Résistance ukrainienne, comme cela s’est produit pour la lutte de libération du Vietnam et contre l’agression impérialiste de l’Irak.

 

Sur la base de notre Déclaration, nous adhérons à l’initiative du Réseau Européen de Solidarité avec l'Ukraine - European Network in Solidarity with Ukraine(ENSU) 
(
https://ukraine-solidarity.eu)


  

 POLSKI


JESTEŚMY Z RUCHEM OPORU NARODU UKRAIŃSKIEGO

W WALCE O ZWYCIĘSTWO NAD AGRESJĄ

 

Podobnie jak to było w czasach walki wyzwoleńczej narodu wietnamskiego, zawsze staliśmy po stronie narodów uciskanych lub napadniętych, zarówno wtedy, gdy agresorami były Stany Zjednoczone (i ich sojusznicy z NATO), jak i wtedy, gdy był nim Związek Radziecki (wraz ze swoimi sojusznikami z Układu Warszawskiego).

Mamy świadomość, że ponad rozmaitymi oceanami i kontynentami, walka o wyzwolenie narodowe i społeczne jest jedna i światowa.

Nigdy nie godziliśmy się i nie godzimy się dziś z tym, aby jakiekolwiek mocarstwo czy jakikolwiek blok wojskowy uniemożliwiał jakiemuś narodowi decydowanie o jego własnej przyszłości, wbrew prawie narodów do samookreślenia.

Dlatego stoimy u boku ruchu oporu narodu ukraińskiego w walce z agresją imperializmu rosyjskiego i jego próbą odbudowy dawnego imperium carskiego, a później radzieckiego.

Tak jak w przypadku innych walk o wyzwolenie narodowe, nasza solidarność z narodem Ukrainy jest bezwarunkowa i niezależna od oceny jego kierownictwa politycznego, gdyż jedynie Ukrainkom i Ukraińcom przysługuje decydowanie o przyszłości ich kraju.

Również tylko naród Ukrainy może decydować o prowadzeniu wojny o niepodległość i o warunkach pokoju z agresorem.

Skuteczny opór Ukraińców wobec najazdu rosyjskiego supermocarstwa świadczy w sposób oczywisty o sile czynnika moralnego i o tym, jaka jest wola narodu, na przekór teorii pararasistowskich, które czynią z Ukraińców zabawkę w rękach NATO. W tym sensie można natomiast powiedzieć, że naród ukraiński wygrał już moralnie i politycznie. Natomiast na polu wojskowym trudniej będzie odnieść zwycięstwo, za którym oczywiście się opowiadamy.

Rozpętana przez na wpół dyktatorski reżim Putina wojna

- jest agresją przeciwko życiu obywateli ukraińskich i przeciwko niepodległości narodu ukraińskiego,

- jest agresją przeciwko życiu rosyjskich obywateli-żołnierzy różnych narodowości, posyłanych na rzeź i poświęcanych na ołtarzu umocnienia wewnętrznego reżimu politycznego Rosji i kapitalizmu rosyjskiego,

- świadczy o zagrożeniu, jakie wielkorosyjski imperializm i nacjonalizm stanowi dla wszystkich republik poradzieckich,

- zachęca inne mocarstwa imperialne do interwencji wojskowych na świecie,

- skutkuje już umocnieniem i rozszerzeniem NATO oraz powoduje wzrost wydatków wojskowych,

- stanowi zachętę do rozprzestrzeniania broni jądrowej, wbrew temu, że Ukraina dobrowolnie przekazała Rosji głowice strategiczne i taktyczne oraz ich nośniki, czyniące z niej trzecie światowe mocarstwo jądrowe. W zamian w 1994 r. Rosja zobowiązała się do poszanowania integralności i suwerenności Ukrainy. Jest to (po Republice Afryki Południowej) pierwsze na świecie państwo, które dokonało jednostronnego rozbrojenia jądrowego.

To, że nacjonalistyczny i na wpół dyktatorski reżim rosyjski, wspierający wiele organizacji prawicy europejskiej, próbuje „denazyfikować” Ukrainę, jest obelgą dla ofiar Holokaustu, dla antyfaszyzmu, dla ofiar poniesionych przez narody radzieckie w wojnie z Trzecią Rzeszą.

Nie można mówić, że wojna ta toczy się między mocarstwami imperialistycznymi, gdyż Ukraina nie jest krajem imperialistycznym, a penetrują ją kapitały rosyjskie i zachodnie.

Pokoju nie można pojmować jako porozumienia między mocarstwami imperialistycznymi, które za plecami narodów dzielą się sferami wpływów.

Narodowi ukraińskiemu nie można mówić: „skończcie wojnę”, lecz należy walczyć o wycofanie wojsk najeźdźczych lub dążyć do ich klęski wojennej.

Narodowi ukraińskiemu nie można mówić: „stawiajcie opór!”, nie uznając jego prawa do uzyskania broni, pozwalającej bronić się, tam gdzie i tak jak jest to możliwe.

Nie można trzymać się z dala zarówno od agresora, jak i od ruchu oporu narodu.

Dlatego domagamy się maksymalnej solidarności ideowej i materialnej z oporem narodu ukraińskiego wobec putinowskiej inwazji imperialistycznej. Domagamy się solidarności z tymi, którzy w Rosji sprzeciwiają się wojnie, ryzykując wieloletnie więzienie, oraz z tymi żołnierzami rosyjskimi, którzy omawiają prowadzenia nadal walki z ukraińskimi braćmi.

Poza lokalnymi inicjatywami na rzecz solidarności z narodem Ukrainy proponujemy doprowadzić do obchodów światowego dnia solidarności z ukraińskim ruchem oporu, podobnie jak to było podczas walki o wyzwolenie Wietnamu i z agresją imperialistyczną na Irak.

 

Na gruncie naszej powyższej deklaracji przystępujemy do inicjatywy European Network in Solidarity with Ukraine(ENSU).



BRASILEIRO


COM A RESISTÊNCIA DO POVO UCRANIANO

POR SUA VITÓRIA CONTRA A AGRESSÃO

 

Como na época da luta de libertação do povo vietnamita, sempre estivemos do lado dos povos oprimidos ou atacados, sejam os agressores dos EUA (e seus aliados da OTAN) ou da URSS (e seus aliados do Pacto de Varsóvia).

Estamos cientes de que, através dos oceanos e continentes, a luta pela libertação nacional e social dos povos é única e global.

Nunca aceitamos, nem aceitamos agora, que qualquer poder ou bloco militar possa impedir um povo de decidir seu próprio futuro, contrariando o direito dos povos à sua livre determinação nacional.

Por estas razões, estamos com a resistência do povo ucraniano contra a agressão do imperialismo russo e sua tentativa de reconstruir o antigo império czarista, que se tornou soviético.

Como em outras lutas de libertação nacional, nossa solidariedade com o povo ucraniano é incondicional e independente de qualquer julgamento sobre sua liderança política, já que cabe somente ao povo ucraniano decidir o futuro de seu país.

Da mesma forma, cabe somente ao povo ucraniano decidir se deve continuar a guerra pela independência nacional e os termos da paz com o agressor.

A efetiva resistência ucraniana à invasão da superpotência russa demonstra sem dúvida a força do fator moral e a vontade do povo, ao contrário de teorias para-racistas que fazem dos ucranianos um brinquedo nas mãos da OTAN. Neste sentido, porém, podemos dizer que o povo ucraniano já venceu moral e politicamente. Por outro lado, a vitória militar, que obviamente apoiamos, será mais difícil.

 

A guerra desejada pelo regime semi-ditatorial de Putin:

 

- é uma agressão contra a vida dos cidadãos ucranianos e contra a independência do povo ucraniano;

- é uma agressão contra os cidadãos/soldados russos de todas as nacionalidades, enviados ao matadouro e sacrificados para fortalecer o regime político interno e o capitalismo russo;

- é uma ameaça do imperialismo e do grande nacionalismo russo a todas as repúblicas pós-soviéticas;

- é um incitamento para as outras potências imperiais realizem intervenções militares no mundo;

- já teve o efeito de fortalecer e expandir a OTAN, aumentando as despesas militares;

- é um incitamento à proliferação de armas nucleares, uma vez que a Ucrânia havia cedido voluntariamente ogivas estratégicas e táticas à Rússia e porta-aviões que a tornaram a terceira maior potência nuclear do mundo. Em contrapartida, em 1994, a Rússia se comprometeu a respeitar a integridade e a soberania da Ucrânia. Foi o primeiro Estado do mundo (depois da África do Sul) a implementar o desarmamento nuclear unilateral.

 

Que o regime nacionalista semiditatorial russo, apoiador de muitas organizações européias de direita, pretenda "desnazificar" a Ucrânia é um insulto às vítimas do Holocausto, ao anti-fascismo, ao sacrifício dos próprios povos soviéticos na guerra contra o Terceiro Reich.

Não se pode dizer que se trata de uma guerra entre imperialismos, porque a Ucrânia não é um país imperialista, mas é penetrada tanto pelo capital russo quanto pelo ocidental.

A paz não pode ser entendida como um acordo entre potências imperialistas que dividem esferas de influência sobre os povos.

Não podemos simplesmente dizer "pare a guerra", mas devemos lutar pela retirada das tropas invasoras ou por sua derrota militar.

Não se pode dizer ao povo da Ucrânia que "resista!" sem reconhecer o direito de adquirir armas adequadas para sua autodefesa, da maneira que possa fazê-lo.

Não pode haver equidistância entre a resistência de um povo e o agressor.

 

É por isso que pedimos a máxima solidariedade ideal e material com a resistência do povo ucraniano contra a invasão imperialista de Putin. Apelamos à solidariedade com aqueles que na Rússia se opõem à guerra e arriscam muitos anos na prisão e com aqueles soldados russos que se recusam a continuar lutando contra seus irmãos ucranianos.

 

Além das iniciativas locais de solidariedade com o povo ucraniano, propomos a criação de um Dia Mundial de Solidariedade com a Resistência Ucraniana, como foi para a luta de libertação no Vietnã e contra a agressão imperialista no Iraque.

 

Com base em nossa Declaração, aderimos à iniciativa da Rede Européia de Solidariedade com a Ucrânia e contra a guerra (ENSU).



 УКРАЇНСЬКА

Разом із рухом опору українського народу

За його перемогу проти агресії

 

Як у часи в’єтнамської народно-визвольної боротьби, ми завжди були на боці народів, пригноблених і загарбаних чи то Сполученими Штатами (та їхніми союзниками по НАТО), чи то СРСР та його союзниками по Варшавському договору.

Ми усвідомлюємо, що, незважаючи на відстань між материками та країнами, боротьба народів за своє національне та соціальне визволення є глобальною та спільною справою.

Ми ніколи не визнавали і ніколи не погодимося  з тим, що якась сила чи  військовий блок може заборонити народу вирішувати своє власне майбутнє, завадити його праву на своє національне самовизначення.

Саме тому ми стоїмо зараз на боці опору, який український народ чинить проти агресії російського імперіалізму та його намагань відбудувати чи то царську, чи то радянську імперію.

Наша солідарність з народом України, як і з іншими національно-визвольними рухами, є беззастережною і незалежною від будь-яких суджень щодо їх політичного спрямування, оскільки вирішувати майбутнє власної держави - це справа виключно України та українців.

Так само тільки сам народ України має право обирати - продовжувати йому війну за національну незалежність, чи домовлятися про умови миру з агресором.

Ефективність українського опору у боротьбі проти вторгнення російської надпотуги, безумовно, свідчить про незламний дух українців та заперечує квазі-расистські теорії, згідно з якими українці є лише маріонетками у руках НАТО. 

Навпаки, ми можемо стверджувати, що народ України вже здобув як моральну, так і політичну перемогу.

Але хоч ми і підтримуємо Україну в її перемозі на полі бою, її буде важко отримати.

Війна, розв’язана диктаторським режимом Путіна, це:

- агресія проти життя громадян України та проти незалежності усього українського народу;

- агресія проти російських солдат будь-якої національності, яких відправляють на заклання, щоб знищити українців та лише з єдиною метою - зміцнення внутрішнього режиму Росії та російського капіталізму;

- загроза великоруського імперіалізму для усіх пострадянських республік;

- заохочення всім іншим імперським потугам здійснювати військові інтервенції по всьому світу;

- чинник, що вже посилив та розширив НАТО, приводячи до збільшення військових витрат;

- заохочення розповсюджувати ядерну зброю, адже Україна добровільно передала Росії стратегічні та тактичні ядерні боєголовки, а також їх носії, які могли б дозволити їй стати третьою ядерною потугою у світі. У 1994 році в обмін на це Росія пообіцяла поважати цілісність та суверенітет України. Таким чином, це перша держава у світі (після Південно-Африканської республіки), яка провела повне ядерне роззброєння в односторонньому порядку. 

 

Коли російський націоналістичний напівдиктаторський режим, який підтримує численні європейські праві організації, заявляє, що «денацифікує» Україну - це є глибокою образою для жертв Голокосту, для антифашизму, а також для жертв, принесених народами СРСР у війні проти Третього рейху.

Цю війну не можна називати війною між двома імперіалізмами, тому що Украіна - це не імперіалістична держава, навпаки, вона просякнута російським та західними капіталами.

Домовленість між імперіалістичними потугами, що розподілить сфери впливу на шкоду народам, не може вважатися миром.

Ми не можемо задовольнитися гаслом: «Зупинити війну!», тому що ми повинні боротися за виведення загарбницьких військ та за їх військовий розгром.

Неможливо закликати український народ боротися, не визнаючи за ним права на отримання відповідної зброї для легітимної самооборони, з будь-яких можливих джерел і в будь-який можливий спосіб. Неприпустимо прирівнювати опір народу та агресію загарбника.

Задля цього ми просимо максимальної солідарності, матеріальної та моральної підтримки в боротьбі українського народу проти загарбницьких дій Путіна. Ми закликаємо до солідарності з тими, хто в Росії протистоїть війні, ризикуючи багаторічним ув’язненням; з тими російськими солдатами, які відмовляються продовжувати воювати проти своїх українських братів.

Окрім місцевих ініціатив солідарності з народом України, ми пропонуємо оголосити Всесвітній день солідарності з українським Опором, як це сталося у боротьбі за визволення В‘єтнаму та проти імперіалістичної агресії Іраку.

 

На основі нашої Декларації ми приєднуємося до ініціативи Європейської мережі солідарності з Україною  (ENSU). )

Першіпідписи

 

DEUTSCH

MIT DEM WIDERSTAND DES UKRAINISCHEN VOLKES

FÜR SEINEN SIEG GEGEN DIE AGGRESSION


Wie zur Zeit des Befreiungskampfes des vietnamesischen Volkes haben wir immer auf der Seite der unterdrückten und angegriffenen Völker gestanden, ob sie nun von den USA (und ihren NATO-Verbündeten) oder der UdSSR (und ihren Verbündeten im Warschauer Pakt) angegriffen wurden.

Wir sind uns bewusst, dass der Kampf für nationale und soziale Befreiung der Völker über die verschiedenen Ozeane und Kontinente hinweg einzigartig und weltumspannend ist.

Wir haben nie akzeptiert und werden auch nie akzeptieren, dass irgendeine Macht oder ein Militärblock ein Volk daran hindern kann, über seine eigene Zukunft zu entscheiden, was im Widerspruch zum Recht der Völker auf nationale Selbstbestimmung steht.

Aus diesen Gründen stehen wir an der Seite des Widerstands des ukrainischen Volkes gegen die Aggression des russischen Imperialismus und seinen Versuch, das zaristische und später das sowjetische Imperium wieder zu errichten.

Wie bei anderen nationalen Befreiungskämpfen ist unsere Solidarität mit dem Volk der Ukraine bedingungslos und unabhängig von einem Urteil über seine politische Führung, weil es allein der Ukraine und den Ukrainer:innen obliegt, über die Zukunft ihres Landes zu entscheiden.

Es liegt auch ausschließlich in der Verantwortung des ukrainischen Volkes, zu entscheiden, ob es den Krieg für die nationale Unabhängigkeit fortsetzen und welche Bedingungen für einen Frieden mit dem Aggressor es akzeptieren will.

Der wirksame ukrainische Widerstand gegen die Invasion der russischen Supermacht zeigt zweifellos die Stärke des moralischen Faktors und den Willen der Bevölkerung: und widerlegt die halbrassistischen Theorien, die die Ukrainer:innen zu einem bloßen Spielzeug in den Händen der NATO machen. In diesem Sinne können wir im Gegenteil sagen, dass das ukrainische Volk moralisch und politisch bereits gesiegt hat. Der militärische Sieg, den wir natürlich unterstützen, wird jedoch schwieriger zu erreichen sein.

 

Der von Putins halbdiktatorischem Regime gewollte Krieg:

- ist eine Aggression gegen das Leben ukrainischer Bürger:innen und gegen die Unabhängigkeit des ukrainischen Volkes ;

- ist eine Aggression gegen russische Bürgersoldaten aller Nationalitäten, die zur Schlachtbank geschickt werden und die Ukrainer:innen zerquetschen sollen, nur um das innenpolitische Regime und den russischen Kapitalismus zu stärken ;

- ist eine Bedrohung für alle postsowjetischen Republiken durch den großrussischen Imperialismus und Nationalismus;

- ist ein Anreiz für andere imperiale Mächte, militärische Interventionen in der Welt durchzuführen;

- hat bereits zu einer Stärkung und Ausweitung der NATO und zu einer Vervielfachung der Militärausgaben geführt ;

- ist ein Anreiz für die Verbreitung von Atomwaffen, obwohl die Ukraine die strategischen und taktischen Atomsprengköpfe sowie die Trägersysteme, die sie zur drittgrößten Atommacht der Welt machten, freiwillig an Russland abgetreten hatte. Im Gegenzug hatte sich Russland 1994 verpflichtet, die Integrität und Souveränität der Ukraine zu respektieren. Die Ukraine ist der erste Staat der Welt (nach Südafrika), der die nukleare Abrüstung einseitig vollzogen hat.

Wenn das nationalistische halbdiktatorische Regime in Russland, das von vielen Organisationen der europäischen Rechten unterstützt wird, den Eindruck erweckt, es wolle die Ukraine "entnazifizieren", ist dies eine Beleidigung der Opfer des Holocausts, des Antifaschismus und auch der Opfer der sowjetischen Völker im Krieg gegen das Dritte Reich.

Es ist nicht angemessen von einem Krieg zwischen Imperialismen zu sprechen, da die Ukraine kein imperialistisches Land ist, sondern sowohl vom russischen als auch vom westlichen Kapital durchdrungen wird.

Frieden kann nicht als ein Abkommen zwischen imperialistischen Mächten verstanden werden, die ihre Einflusssphären über die Bevölkerungen hinweg aufteilen.

Wir können nicht einfach sagen: „Stoppt den Krieg“, sondern wir müssen für den Rückzug der Invasionstruppen oder ihre militärische Niederlage kämpfen.

Man kann dem ukrainischen Volk nicht sagen, es solle Widerstand leisten, ohne ihm das Recht zuzugestehen, sich für seine legitime Verteidigung angemessene Waffen zu beschaffen, wo und wie es kann. Es kann keine Äquidistanz zwischen dem Widerstand eines Volkes und dem Aggressor geben.

Deshalb fordern wir maximale Solidarität, sowohl ideell als auch materiell, mit dem Widerstand des ukrainischen Volkes gegen Putins imperialistische Invasion. Wir fordern Solidarität mit denjenigen in Russland, die sich dem Krieg widersetzen und dabei viele Jahre Gefängnis riskieren, und mit jenen russischen Soldaten, die sich weigern, weiter gegen ihre ukrainischen Brüder zu kämpfen.

Zusätzlich zu den lokalen Initiativen zur Solidarität mit dem ukrainischen Volk schlagen wir vor, einen weltweiten Tag der Solidarität mit dem ukrainischen Widerstand zu verkünden, wie es beim Befreiungskampf in Vietnam und gegen die imperialistische Aggression im Irak der Fall war.

Auf der Grundlage unserer Erklärung schließen wir uns der Initiative des Europäischen Netzwerks für Solidarität mit der Ukraine - European Network in Solidarity with Ukraine (ENSU) - an.



ΕΛΛΗΝΙΚΆ

ΜΕΤΗΝΑΝΤΙΣΤΑΣΗΤΟΥΟΥΚΡΑΝΙΚΟΥΛΑΟΥ

ΓΙΑΤΗΝΙΚΗΤΟΥΕΝΑΝΤΙΑΣΤΗΝΕΙΣΒΟΛΗ

Όπως και την εποχή του απελευθερωτικού αγώνα του βιετναμέζικου λαού, ήμασταν πάντα στο πλευρό των καταπιεσμένων ή δεχόμενων επιθέσεις λαών, είτε οι επιτιθέμενοι ήταν οι Ηνωμένες Πολιτείες (και οι σύμμαχοί τους στο ΝΑΤΟ) είτε η ΕΣΣΔ (και οι σύμμαχοί της στο Σύμφωνο της Βαρσοβίας). Γνωρίζουμε ότι, ενώ διασχίζουμε διαφορετικούς ωκεανούς και ηπείρους, ο αγώνας για την εθνική και κοινωνική απελευθέρωση των λαών είναι ενιαίος και παγκόσμιος.

Ποτέ δεν δεχτήκαμε, και δεν δεχόμαστε ούτε τώρα, ότι μια δύναμη ή ένα στρατιωτικό μπλοκ μπορεί να εμποδίσει έναν λαό να αποφασίσει για το μέλλον του. Αυτό αντιβαίνει στο δικαίωμα των λαών για εθνική αυτοδιάθεση.

Για τους λόγους αυτούς στεκόμαστε μαζί με την αντίσταση του ουκρανικού λαού ενάντια στην επιθετικότητα του ρωσικού ιμπεριαλισμού και την προσπάθειά του να ξαναχτίσει την παλιά τσαρική αυτοκρατορία, που αργότερα μετατράπηκε σε σοβιετική . Όπως και με άλλους εθνικοαπελευθερωτικούς αγώνες, η αλληλεγγύη μας προς το λαό της Ουκρανίαςείναι άνευ όρων και ανεξάρτητη από οποιαδήποτε κρίση για την πολιτική του ηγεσία, καθώς εναπόκειται μόνο στους Ουκρανούς και τις Ουκρανές να αποφασίσουν για το μέλλον της χώρας τους. Ομοίως, εναπόκειται αποκλειστικά στον λαό της Ουκρανίας να αποφασίσει αν θα συνεχίσει τον πόλεμο για την εθνική ανεξαρτησία και τους όρους ειρήνης με τον επιτιθέμενο.

Η αποτελεσματική ουκρανική αντίσταση στην εισβολή της ρωσικής υπερδύναμης αποδεικνύει αναμφίβολα τη δύναμη του ηθικού παράγοντα και ποια είναι η βούληση του λαού: το ακριβώς αντίθετο από εκείνες τις ημιρατσιστικές θεωρίες που θεωρούν τους Ουκρανούς και τις Ουκρανές παιχνίδι στα χέρια του ΝΑΤΟ. Με αυτή την έννοια μπορούμε αντίθετα να πούμε ότι ο ουκρανικός λαός έχει ήδη νικήσει ηθικά και πολιτικά. Από την άλλη πλευρά, η στρατιωτική νίκη που προφανώς υποστηρίζουμε θα είναι πιο δύσκολη.

Ο πόλεμος που προκάλεσε το ημιδικτατορικό καθεστώς του Πούτιν:

- είναι μια επίθεση κατά της ζωής των Ουκρανών πολιτών και κατά της ανεξαρτησίας του ουκρανικού λαού,

- είναι μια επίθεση κατά των Ρώσων πολιτών-στρατιωτών όλων των εθνικοτήτων, που στέλνονται στο σφαγείο και θυσιάζονται για να ενισχύσουν το εσωτερικό πολιτικό καθεστώς και τον ρωσικό καπιταλισμό,

- αποτελεί απειλή του ιμπεριαλισμού και του μεγαλορώσικου εθνικισμού για όλες τις μετασοβιετικές δημοκρατίες,

- αποτελεί υποκίνηση για τις άλλες ιμπεριαλιστικές δυνάμεις να πραγματοποιήσουν στρατιωτικές επεμβάσεις στον κόσμο,

- είχε ήδη ως αποτέλεσμα την ενίσχυση και επέκταση του ΝΑΤΟ, αυξάνοντας τις στρατιωτικές δαπάνες,

- αποτελεί υποκίνηση για τη διάδοση των πυρηνικών όπλων, αφού η Ουκρανία είχε εκούσια παραχωρήσει στρατηγικές και τακτικές κεφαλές στη Ρωσία, καθώς και τα αεροπλανοφόρα που την έκαναν την τρίτη πυρηνική δύναμη στον κόσμο. Σε αντάλλαγμα, το 1994 η Ρωσία υποσχέθηκε να σεβαστεί την ακεραιότητα και την κυριαρχία της Ουκρανίας. Ήταν το πρώτο κράτος στον κόσμο (μετά τη Νότια Αφρική) που εφάρμοσε μονομερή πυρηνικό αφοπλισμό.

Ο ισχυρισμός του ρωσικού εθνικιστικού ημιδικτατορικού καθεστώτος, που είναι υποστηρικτής πολλών οργανώσεων της ευρωπαϊκής δεξιάς, σκοπεύει να "αποναζιστικοποιήσει" την Ουκρανία αποτελεί προσβολή για τα θύματα του Ολοκαυτώματος, για τον αντιφασισμό, για τη θυσία των ίδιων των σοβιετικών λαών στον πόλεμο κατά του Τρίτου Ράιχ.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι πρόκειται για πόλεμο μεταξύ ιμπεριαλισμών, διότι η Ουκρανία δεν είναι ιμπεριαλιστική χώρα, αλλά διαπερνιέται τόσο από το ρωσικό όσο και από το δυτικό κεφάλαιο.

Η ειρήνη δεν μπορεί να γίνει κατανοητή ως μια συμφωνία μεταξύ ιμπεριαλιστικών δυνάμεων που μοιράζουν σφαίρες επιρροής πάνω από τους λαούς.

Δεν μπορούμε απλά να πούμε "σταματήστε τον πόλεμο", αλλά πρέπει να αγωνιστούμε για την απόσυρση των στρατευμάτων εισβολής ή τη στρατιωτική τους ήττα.

Δεν μπορεί να λέμε στον ουκρανικό λαό "αντισταθείτε!", χωρίς να αναγνωρίζουμε το δικαίωμα να προμηθεύεται επαρκή όπλα για τη νόμιμη άμυνά του, όπου και όπως μπορεί. Δεν μπορεί να υπάρξει ίση απόσταση μεταξύ της αντίστασης ενός λαού και του επιτιθέμενου.

Γι' αυτό καλούμε για τη μέγιστη πνευματική και υλική αλληλεγγύη στην αντίσταση του ουκρανικού λαού ενάντια στην ιμπεριαλιστική εισβολή του Πούτιν. Καλούμε για αλληλεγγύη με εκείνους στη Ρωσία που αντιτίθενται στον πόλεμο διακινδυνεύοντας πολλά χρόνια στη φυλακή και με εκείνους τους Ρώσους στρατιώτες που αρνούνται να συνεχίσουν να πολεμούν εναντίον των Ουκρανών αδελφών τους.

Εκτός από τις τοπικές πρωτοβουλίες αλληλεγγύης με το λαό της Ουκρανίας, προτείνουμε να οργανωθεί μια Παγκόσμια Ημέρα Αλληλεγγύης με την ουκρανική αντίσταση, όπως έγινε ήδη για τον απελευθερωτικό αγώνα στο Βιετνάμ και ενάντια στην ιμπεριαλιστική επιθετικότητα στο Ιράκ.

Με βάση τη δήλωσή μας, προσχωρούμε στην πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Δικτύου Αλληλεγγύης με την Ουκρανία(ENSU). 



NEDERLANDS

 

MET HET VERZET VAN HET OEKRAENSE VOLK

VOOR ZIJN OVERWINNING TEGEN DE AGRESSIE

 

Net als in de tijd van de bevrijdingsstrijd van het Vietnamese volk, hebben we altijd aan de kant gestaan ​​van de onderdrukte of aangevallen volkeren, of de agressors nu de Verenigde Staten (en hun NAVO-bondgenoten) of de USSR (en haar Warschaupact-bondgenoten) waren. We zijn ons ervan bewust dat de strijd voor nationale en sociale bevrijding van de volkeren, die verschillende oceanen en continenten oversteekt, uniek en mondiaal is.

 

We hebben nooit geaccepteerd, en accepteren nu ook niet, dat een machts- of militair blok mensen kan verhinderen om over hun eigen toekomst te beslissen. Dit druist in tegen het recht van de volkeren op nationale zelfbeschikking.

 

Om deze redenen staan ​​we achter het verzet van het Oekraïense volk tegen de agressie van het Russische imperialisme en zijn poging om het voormalige tsaristische rijk, getransformeerd in Sovjet rijk, weer op te bouwen. Net als bij andere nationale bevrijdingsstrijden is onze solidariteit met het Oekraïense volk onvoorwaardelijk en onafhankelijk van enig oordeel over hun politieke richting, aangezien het alleen aan de Oekraïners is om over de toekomst van hun land te beslissen. Evenzo is het uitsluitend aan het Oekraïense volk om te beslissen of de oorlog voor nationale onafhankelijkheid en de voorwaarden voor vrede met de agressor worden voortgezet.

 

Het effectieve Oekraïense verzet tegen de invasie van de Russische supermacht toont ongetwijfeld de kracht van de morele factor aan en wat de wil van het volk is, in het licht van die pararacistische theorieën die de Oekraïners tot speelgoed in de handen van de NAVO maken. In die zin kunnen we in plaats daarvan zeggen dat het Oekraïense volk moreel en politiek al heeft gewonnen. Aan de andere kant zal de militaire overwinning die wij uiteraard steunen, moeilijker zijn.

 

De door het semi-dictatoriale regime van Poetin gewenste oorlog:

- is een agressie tegen het leven van Oekraïense burgers en tegen de onafhankelijkheid van het Oekraïense volk;

- is een agressie tegen Russische burger-soldaten van alle nationaliteiten, naar het slachthuis gestuurd en opgeofferd om het interne politieke regime en het Russische kapitalisme te versterken;

- is een bedreiging van het imperialisme en het Groot-Russische nationalisme voor alle post-Sovjetrepublieken;

- is een aansporing voor de andere imperiale mogendheden om militaire interventies in de wereld uit te voeren;

- heeft al tot gevolg gehad dat de NAVO werd versterkt en uitgebreid, waardoor de militaire uitgaven werden verhoogd;

- is een aansporing tot de verspreiding van kernwapens, aangezien Oekraïne vrijwillig strategische en tactische kernkoppen aan Rusland had afgestaan, en de vliegdekschepen die het tot de derde kernmacht ter wereld maakten. In ruil daarvoor beloofde Rusland in 1994 de integriteit en de soevereiniteit van Oekraïne te respecteren. Het was de eerste staat ter wereld (na Zuid-Afrika) die eenzijdige nucleaire ontwapening uitvoerde.

 

Dat het Russische nationalistische semi-dictatoriale regime, aanhanger van vele organisaties van Europees rechts, van plan is Oekraïne te “denazificeren”, is een belediging voor de slachtoffers van de Holocaust, voor het antifascisme, voor de opoffering van de Sovjet-volkeren zelf in de oorlog tegen het Derde Rijk.

 

Men kan niet zeggen dat dit een oorlog tussen imperialismes is, want Oekraïne is geen imperialistisch land, maar is gepenetreerd door zowel Russisch als westers kapitaal.

Vrede kan niet worden opgevat als een overeenkomst tussen imperialistische machten die invloedssferen boven de volkeren verdelen.

We kunnen niet simpelweg zeggen “stop de oorlog”, maar we moeten vechten voor de terugtrekking van de binnenvallende troepen of hun militaire nederlaag.

Het Oekraïense volk kan niet worden gezegd dat het “zich moet verzetten!”, zonder het recht te erkennen om adequate wapens te kopen voor hun legitieme verdediging, waar en hoe ze kunnen. Er kan geen gelijke afstand zijn tussen de weerstand van een volk en de agressor.

 

Daarom vragen wij om maximale intellectuele en materiële solidariteit met het verzet van het Oekraïense volk tegen de imperialistische invasie van Poetin. We vragen om solidariteit met degenen in Rusland die zich verzetten tegen de oorlog met het risico van vele jaren gevangenisstraf en met die Russische soldaten die weigeren door te gaan met vechten tegen hun Oekraïense broeders.

 

Naast lokale solidariteitsinitiatieven met de bevolking van Oekraïne, stellen we voor om een ​​Werelddag van Solidariteit met het Oekraïense Verzet te organiseren, zoals dat al werd gedaan voor de bevrijdingsstrijd in Vietnam en tegen imperialistische agressie in Irak.

 

Op basis van onze Verklaring sluiten wij ons aan bij het initiatief van het European Network of Solidarity with Ukraine and against the war (ENSU).

 


SUOMI


UKRAINALAISTEN VASTARINNAN PUOLELLA:

VOITTOON HYÖKKÄÄJÄÄ VASTAAN

Niinkuin aikoinaan vietnamilaisen kansan vapaussodan tapauksessa, olemme aina olleet sorrettujen tai hyökättyjen kansojen puolella riippumatta olivatko hyökkääjät sitten Yhdysvallat (tai NATO-liittolaiset) tai Neuvostoliitto (tai Varsovan sopimuksen liittolaiset).

Olemme tietoisia siitä, että eri puolilla mantereita tai valtameriä kansallinen ja sosiaalinen kansojen vapaustaistelu on yksi ja sama sekä maailmanlaajuinen.

Emme koskaan hyväksyneet emmekä hyväksy nytkään sitä, että mikään valtio tai sotilaallinen blokki estäisi kansaa päättämästä omasta tulevaisuudesta - tämä jos mikä on vastoin kansojen kansallista itsemäärämisoikeutta.

Näistä syistä olemme Ukrainan kansan vastarinnan puolella ja Venäjän imperialismin hyökkäystä vastaan ​​ja samoin vastustamme sen pyrkimyksiä jälleenrakentaa sitä tsaarien imperiumia, josta myöhemmin tuli Neuvostoliitto.

Kuten muissakin kansallisissa vapaustaisteluissa, solidaarisuuden Ukrainan kansaan täytyy olla ehdoton ja riippumaton heidän poliittisesta suunnastaan, koska vain ukrainalaiset naiset ja miehet päättävät maansa tulevaisuudesta.

Samaten ainoastaan Ukrainan kansa voi päättää, jatkaako sotaa kansallisesta itsenäisyydestä ja millaiset ovat solmittavat rauhan ehdot hyökkääjän kanssa.

Ukrainan tehokas vastarinta Venäjän suurvallan hyökkäykseen osoittaa selvästi, kuinka tärkeä on henkinen motivaatio ja millainen on kansan tahto - tämä on niitä kryptorasistisia teorioita vastaan, joiden mukaan ukrainalaiset ovat vaan lelu Naton käsissä. Tässä mielessä voimme epäilemättä väittää, että Ukrainan kansa on jo voittanut, sekä moraalisesti että poliittisesti. Vaikeammaksi tulee toisaalta olemaan sotilaallinen voitto, jota sitäkin epäröimättä tuemme.

Putinin semidiktatuurisen hallinnon aloittama sota on:

- hyökkäys Ukrainan kansalaisten elämää ja Ukrainan kansan itsenäisyyttä vastaan

- hyökkäys eri kansallisuuksia edustavia venäläisiä sotilaita vastaan, joita lähetetään teurastettaviksi vahvistaakseen sisäistä poliittiista hallintoa ja Venäjän kapitalismia

- imperialismin ja suurvenäläisen nationalismin uhka kaikille Neuvostoliiton entisille tasavalloille

- yllytys muille imperialistisille valtioille suorittaa sotilaallisia toimia maailmassa

- vahvistanut ja laajentanut Natoa ja lisännyt sotilasmenoja

- suoraa lietsontaa ydinaseiden levittämiseen, kun otetaan huomioon, että Ukraina oli vapaaehtoisesti luovuttanut Venäjälle strategisia ja taktisia ydinaseita sekä myös kulkuneuvoja, joiden takia maalla oli maailman kolmanneksi suurin ydinvoima. Vastineeksi vuonna 1994 Venäjä oli luvannut kunnioittaa Ukrainan koskemattomuutta ja suvereniteettia. Ukraina on nimittäin ensimmäinen valtio maailmassa (Etelä-Afrikan lisäksi), joka on toteuttanut yksipuolisen ydinaseriisunnan.

 

Se, että Venäjän nationalistinen semidiktatuurihallinto, monien eurooppalaisten oikeistojärjestöjen kannattamna, aikoo "denatsifioida" Ukrainan, on suoraan loukkaus holokaustin uhreja, antifasismia ja Neuvostoliiton kansojen uhreja kohtaan eli niitä kohtaan, jotka taistelivat Hitlerin Kolmatta valtakuntaa vastaan.

Täten ei voida sanoa, että kyseessä on imperialismien välinen sota, koska Ukraina ei ole imperialistinen maa, vaan venäläisen ja länsimaalaisen kapitalismin tunkeutumisen uhri.

Rauhaa ei voida käsittää sopimuksena imperialististen valtojen välillä, jotka jakavat vaikutuspiirit kansojen taakse.

Emme voi vain sanoa "lopettakaa sota", vaan meidän on taisteltava hyökkäävien joukkojen vetäytymisen tai niiden sotilaallisen tappion puolesta.

Emme voi sanoa Ukrainan kansalle ”Koita kestää!” tunnustamatta sille oikeutta hankkia riittävästi aseita itsepuolustukseensa siellä, missä ja miten se pystyykin puolustautua.

Emme voi asettua samalle etäisyydelle sekä hyökkääjän että sorretun kansan vastarinnan välillä.  

Tämän takia kehotamme totaaliseen, sekä aateperäiseen että käytännölliseen solidaarisuuteen Ukrainan kansan vastarintaa kohtaan ja Putinin imperialistista hyökkäystä vastaan. Pyydämme myös solidaarisuutta niiltä, jotka Venäjällä vastustavat sotaa, vaikka hinta voisi olla monen vuoden vankeustuomio, ja niiltä venäläisiltä, jotka kieltäytyvät jatkamasta taistelua ukrainalaisia veljiään vastaan.

Paikallisten Ukrainan kansan kohtaloa koskevien solidaarisuusaloitteiden lisäksi ehdotamme, että perustettaisiin maailmanlaajuinen solidaarisuuden päivä Ukrainan vastarintaliikkeen puolesta, kuten se aikoinaan tehtiin Vietnamin vapautustaistelun puolesta ja imperialistista hyökkäystä vastaan Irakissa.

Tämän julistuksen perusteella liitymme European Network in Solidarity with Ukraine (ENSU) -liiton aloitteeseen.




SVENSKA


MED DET UKRAINSKA FOLKETS MOTSTÅND

FÖR DESS SEGER MOT ANGREPPET

 

Liksom vid tiden för det vietnamesiska folkets kamp för befrielse, har vi alltid varit på de förtryckta eller angripna folkens sida, oavsett om angriparna var USA (och dess allierade i Nato) eller Sovjetunionen (och dess allierade i Warszawa-pakten).

Vi är medvetna om, över hav och olika kontinenter, attkampen för folkens nationella och sociala befrielse är en enda och världsomspännande.

Vi har aldrig accepterat och accepterar inte nu att någon makt eller något militärblock tillåts hindra ett folk att bestämma över sin egen framtid, något som går emot folkens rätt till nationellt självbestämmande.

På grund av detta stödjer vi det ukrainska folkets motstånd mot den ryska imperialismens angrepp och dess försök att återskapa den ryska tsarens imperium, vilket senare blev det sovjetiska.

Liksom i fråga om andra kamper för nationell frihet, är vår solidaritet med Ukrainas folkovillkorlig och gäller oavsett dess politiska ledning, eftersom det åkommer endast Ukrainas folk att avgöra om man skall fortsätta kriget för nationell sjävständighet, liksom termerna för fred med angriparen.

Ukrainas effektiva motstånd mot den ryska supermaktens invasion visar utan något som helst tvivel kraften i den moraliska faktorn och vilken folkets vilja är, gentemot de pararasistiska teorier som gör ukrainarna till en leksak i Natos händer. På detta sätt kan man tvärtom säga att det ukrainska folket redan att vunnit en moralisk och politisk seger. Desto svårare kommer en militär seger, som vi naturligtvis stöder, att vara.

Kriget som önskats av Putins semidiktoriska regim:

 

-       är en aggression mot de ukrainska medborgarnas liv och mot det ukrainska folkets självständighet;

-      är en aggression mot de ryska medborgare/soldater av alla nationaliteter, som skickats att slaktas och slakta för att stärka den interna politiska regimen och den ryska kapitalismen;

-      är ett hot från imperialismen och den storryska nationalismen mot alla post-sovjetiska republiker;

-      är ett incitament till alla stormakter att genomföra militära interventioner i världen;

-      har redan lett till att Nato stärkts och utvidgats, med tillhörande ökade militära utgifter;

-       är ett incitament till spridandet av kärnvapen, i och med att Ukraina frivilligt hade överlämnat strategiska och taktiska stridsspetsar till Ryssland, liksom de missiler som gjorde den till den tredje kärnvapenmakten i världen. I utbyte åtog sig Ryssland 1994 att respektera Ukrainas integritet och suveränitet. Det är den första staten i världen (efter Sydafrika) som har utfört en unilateral kärnavrustning. 

 

Att den semidiktatoriska nationalistiska ryska regimen, som stöder flera organisationer inom den europeiska högern, har för avsikt att ”denazifiera” Ukraina är en förolämpning mot Förintelsens offer, mot antifascismen, mot de själva sovjetiska folkens uppoffringar i kriget mot Tredje Riket.

Man kan inte säga att detta är ett krig mellan imperialismer, eftersom Ukraina inte är ett imperialistiskt land, utan genomsyrat av det ryska och västerländska kapitalet.

Man kan inte förstå freden som en överenskommelse mellan imperialistiska makter som delar upp intressesfärer mellan sig på folkens bekostnad.

Man inte enkelt säga ”stoppa kriget”, utan man måste kämpa för invasionstruppernas tillbakadragande eller deras militära nederlag.

Man kan inte säga till det ukrainska folket att ”härda ut!”, utan man måste erkänna deras rätt att skaffa sig lämpliga vapen till sitt självförsvar varhelst och på det sätt det kan.

Det kan inte finnas någon ekvidistans mellan ett folks motstånd och angriparen.

På grund av detta ber vi om den största möjliga ideella och materiella solidaritet med det ukrainska folkets motstånd mot Putins imperialistiska invasion. Vi ber om solidaritet med dem som i Ryssland är emot kriget och därmed riskerar många år i fängelse och med de ryska soldater som vägrar att fortsätta strida mot sina ukrainska bröder.

Förutom lokala initiativ till solidaritet med det ukrainska folket föreslår vi en världsomspännande dag ägnad åt solidariteten med Ukraina, såsom en gång gjordes för Vietnams kamp för befrielse och mot det imperalistiska angreppet mot Irak.

 

Baserat på denna vår Deklaration ansluter vi till initiativet från European Network in Solidarity with Ukraine (ENSU).


PORTUGUÊS


JUNTOS COM A RESISTÊNCIA DO POVO UCRANIANO, 
POR SUA VITÓRIA CONTRA A AGRESSÃO

Como na época da luta pela liberação do povo vietnamita, nós sempre estivemos ao lado dos povos oprimidos ou agredidos, tenham sido os agressores os Estados Unidos (e seus aliados da OTAN) ou a URSS (e seus aliados do Pacto de Varsóvia).
Somos conscientes de que, atravessando diferentes oceanos e continentes, a luta pela liberação nacional e social dos povos é uma e mundial.
Nunca aceitamos nem jamais aceitaremos que qualquer potência ou bloco militar possa impedir que um povo decida seu próprio futuro, contrariando o direito dos povos a sua autodeterminação nacional.
Por estes motivos, estamos juntos com a resistência do povo ucraniano, contra a agressão do imperialismo russo e seu intento de reconstruir o antigo império tzarista, depois convertido em soviético.
Tal como em outras lutas de liberação nacional, nossa solidariedade com o povo da Ucrânia é incondicional e independente de qualquer juízo sobre a direção política do país, uma vez que a decisão sobre o futuro deste cabe unicamente à Ucrânia e aos ucranianos.
Do mesmo modo, depende unicamente do povo da Ucrânia decidir se continua a guerra pela independência nacional e especificar os termos da paz com o agressor. 
A efetiva resistência ucraniana frente à invasão da superpotência russa demonstra, sem dúvida, a força do fator moral e em qual direção vai a vontade do povo, desmentindo teorias para-racistas que fazem dos ucranianos um simples joguete nas mãos da OTAN. Neste sentido, podemos dizer, ao contrário, que o povo ucraniano já ganhou moral e politicamente. Por outro lado, a vitória militar, que obviamente apoiamos, será mais difícil de ser conseguida.
A guerra implementada pelo regime semiditatorial de Putin:
- é uma agressão contra as vidas dos cidadãos ucranianos e contra a independência do povo ucraniano;
- é uma agressão contra os cidadãos-soldados russos, de diversas nacionalidades, enviados ao matadouro para esmagar os ucranianos, com o único propósito de fortalecer o regime político interno e o capitalismo russos;
- é uma ameaça do imperialismo e do nacionalismo grão-russo a todas as repúblicas pós-soviéticas;
- é uma incitação às demais potências imperiais a realizar intervenções militares no mundo;
- já conseguiu fortalecer e ampliar a OTAN, aumentando os gastos militares;
- é uma incitação à proliferação de armas nucleares, uma vez que a Ucrânia havia cedido voluntariamente ogivas nucleares estratégicas e táticas para a Rússia, assim como os mísseis que a tornavam a terceira potência nuclear do mundo. Em troca, em 1994, a Rússia se tinha comprometido a respeitar a integridade e soberania da Ucrânia. Foi o primeiro Estado no mundo (depois da África do Sul) em implementar um desarmamento nuclear unilateral.
Quando o regime nacionalista e semiditatorial russo, que apoia muitas organizações da direita europeia, coloca que pretende “desnazificar” a Ucrânia, é um insulto às vítimas do Holocausto, ao antifascismo, ao sacrifício dos próprios povos soviéticos na guerra contra o Terceiro Reich.
Não se pode dizer que é uma guerra entre imperialismos porque a Ucrânia não é um país imperialista, mas, ao contrário, está penetrada tanto pelo capital russo como pelo ocidental.
A paz não deve ser compreendida como um acordo entre potências imperialistas que dividem esferas de influência em detrimento dos povos.
Não podemos simplesmente dizer “não à guerra”, mas, sim, devemos lutar pela retirada das tropas invasoras ou por sua derrota militar.
Não se pode dizer ao povo da Ucrânia “resistam!” sem reconhecer o seu direito a obter as armas adequadas para a sua autodefesa, onde e como puder. 
Não pode haver equidistância entre a Resistência de um povo e o agressor. Por isto, pedimos a máxima solidariedade, ideal e material, com a Resistência do povo ucraniano contra a invasão imperialista de Putin. Pedimos solidariedade com aqueles que, na Rússia, se opõem à guerra, arriscando-se a passar muitos anos na prisão e com aqueles soldados russos que se negam a seguir lutando contra os seus irmãos ucranianos.
Além das iniciativas locais de solidariedade com o povo da Ucrânia, propomos que seja promovido um Dia Mundial de Solidariedade com a Resistência Ucraniana, tal como ocorreu com a luta pela libertação do Vietnam e contra a agressão imperialista no Iraque.
Com base nesta Declaração, aderimos à iniciativa da Rede Europeia de Solidariedade com a Ucrânia e contra a guerra (ENSU). 



Nella diffusione e/o ripubblicazione di questo articolo si prega di citare la fonte: www.utopiarossa.blogspot.com

RED UTOPIA ROJA – Principles / Principios / Princìpi / Principes / Princípios

a) The end does not justify the means, but the means which we use must reflect the essence of the end.

b) Support for the struggle of all peoples against imperialism and/or for their self determination, independently of their political leaderships.

c) For the autonomy and total independence from the political projects of capitalism.

d) The unity of the workers of the world - intellectual and physical workers, without ideological discrimination of any kind (apart from the basics of anti-capitalism, anti-imperialism and of socialism).

e) Fight against political bureaucracies, for direct and councils democracy.

f) Save all life on the Planet, save humanity.

g) For a Red Utopist, cultural work and artistic creation in particular, represent the noblest revolutionary attempt to fight against fear and death. Each creation is an act of love for life, and at the same time a proposal for humanization.

* * *

a) El fin no justifica los medios, y en los medios que empleamos debe estar reflejada la esencia del fin.

b) Apoyo a las luchas de todos los pueblos contra el imperialismo y/o por su autodeterminación, independientemente de sus direcciones políticas.

c) Por la autonomía y la independencia total respecto a los proyectos políticos del capitalismo.

d) Unidad del mundo del trabajo intelectual y físico, sin discriminaciones ideológicas de ningún tipo, fuera de la identidad “anticapitalista, antiimperialista y por el socialismo”.

e) Lucha contra las burocracias políticas, por la democracia directa y consejista.

f) Salvar la vida sobre la Tierra, salvar a la humanidad.

g) Para un Utopista Rojo el trabajo cultural y la creación artística en particular son el más noble intento revolucionario de lucha contra los miedos y la muerte. Toda creación es un acto de amor a la vida, por lo mismo es una propuesta de humanización.

* * *

a) Il fine non giustifica i mezzi, ma nei mezzi che impieghiamo dev’essere riflessa l’essenza del fine.

b) Sostegno alle lotte di tutti i popoli contro l’imperialismo e/o per la loro autodeterminazione, indipendentemente dalle loro direzioni politiche.

c) Per l’autonomia e l’indipendenza totale dai progetti politici del capitalismo.

d) Unità del mondo del lavoro mentale e materiale, senza discriminazioni ideologiche di alcun tipo (a parte le «basi anticapitaliste, antimperialiste e per il socialismo».

e) Lotta contro le burocrazie politiche, per la democrazia diretta e consigliare.

f) Salvare la vita sulla Terra, salvare l’umanità.

g) Per un Utopista Rosso il lavoro culturale e la creazione artistica in particolare rappresentano il più nobile tentativo rivoluzionario per lottare contro le paure e la morte. Ogni creazione è un atto d’amore per la vita, e allo stesso tempo una proposta di umanizzazione.

* * *

a) La fin ne justifie pas les moyens, et dans les moyens que nous utilisons doit apparaître l'essence de la fin projetée.

b) Appui aux luttes de tous les peuples menées contre l'impérialisme et/ou pour leur autodétermination, indépendamment de leurs directions politiques.

c) Pour l'autonomie et la totale indépendance par rapport aux projets politiques du capitalisme.

d) Unité du monde du travail intellectuel et manuel, sans discriminations idéologiques d'aucun type, en dehors de l'identité "anticapitaliste, anti-impérialiste et pour le socialisme".

e) Lutte contre les bureaucraties politiques, et pour la démocratie directe et conseilliste.

f) Sauver la vie sur Terre, sauver l'Humanité.

g) Pour un Utopiste Rouge, le travail culturel, et plus particulièrement la création artistique, représentent la plus noble tentative révolutionnaire pour lutter contre la peur et contre la mort. Toute création est un acte d'amour pour la vie, et en même temps une proposition d'humanisation.

* * *

a) O fim não justifica os médios, e os médios utilizados devem reflectir a essência do fim.

b) Apoio às lutas de todos os povos contra o imperialismo e/ou pela auto-determinação, independentemente das direcções políticas deles.

c) Pela autonomia e a independência respeito total para com os projectos políticos do capitalismo.

d) Unidade do mundo do trabalho intelectual e físico, sem discriminações ideológicas de nenhum tipo, fora da identidade “anti-capitalista, anti-imperialista e pelo socialismo”.

e) Luta contra as burocracias políticas, pela democracia directa e dos conselhos.

f) Salvar a vida na Terra, salvar a humanidade.

g) Para um Utopista Vermelho o trabalho cultural e a criação artística em particular representam os mais nobres tentativos revolucionários por lutar contra os medos e a morte. Cada criação é um ato de amor para com a vida e, no mesmo tempo, uma proposta de humanização.